Nederland was onlangs 2022 gastland voor de zesde editie van het internationale symposium op het gebied van wegontwerp. Met als motto ‘Smart highway and street design, ready for the future’.
‘Nederland is het beste in Europa als het gaat om infrastructuur’
Het World Economic Forum presenteerde recent het Global Competitiveness Report 2019. Nederland kwam hierbij opnieuw als beste van Europa uit de bus op het gebied van infrastructuur.
In totaal kwamen 250 onderzoekers, experts en wegbeheerders uit 35 landen in Amsterdam drie dagen bijeen. Het betrof de crème de la crème op het gebied van ontwerp van snelwegen, regionale wegen en stedelijke wegen. Het van oorsprong Amerikaanse symposium vind elke vijf jaar plaats.
Nieuwe inzichten
“Als Nederlandse wegontwerpers hebben we ons op dit symposium kunnen laven aan de rijkdom van alle wereldwijde kennis. Het mooie aan zo’n symposium is dat kennisuitwisseling, discussie en netwerken de belangrijkste doelen zijn. Dat levert een schat aan nieuwe inzichten en best practices op”, vertelt Alex van Loon, namens Rijkswaterstaat lid van het congresteam.
“De state-of-the-art kennis uit de hele wereld om het wegontwerp veiliger en toekomstbestendig te maken werd hier gedeeld en uitgewisseld”, benadrukt Van Loon nog eens. Ook landen waar de infrastructuur nog niet zo ver is ontwikkeld kregen ruimte in het programma.
Kennis onmisbaar
In haar openingsspeech zoomde Michèle Blom, directeur-generaal van Rijkswaterstaat in op het belang van innovatie. Blom: “Rijkswaterstaat staat voor een aantal uitdagingen. Onze snelwegen moeten veilig zijn voor steeds slimmere mobiliteit die bestuurders steeds meer werk uit handen neemt. Denk aan de zelfrijdende auto’s.”
“De snelwegen moeten klimaatbestendig zijn om bestand te zijn tegen de gevolgen van steeds grilliger weer; steeds hetere, droge zomers en extreme stormen en regenval. En de snelwegen moeten onderdeel zijn van een gezond leefgebied.”
Blom: “Bij al die uitdagingen is professioneel wegontwerp onmisbaar. Hiervoor is kennis en inspiratie nodig. Het delen van nieuwe kennis is onmisbaar om de uitdagingen waarvoor we staan op een snelle, veilige, kosten efficiënte manier te realiseren.”
(Lees verder onder de afbeelding.)
Vereniging Infra Ontwerp
Het idee om het symposium naar Nederland te halen kwam van de Vereniging Infra Ontwerp (VIO). In de VIO zijn ingenieursbureaus, aannemers, hogescholen, universiteiten, de ANWB en provinciale wegbeheerders verzameld als lid. Rijkswaterstaat is één van de bestuursleden.
De VIO richt zich op het op peil brengen van de ontwerpkennis in Nederland. En om de ontwerpkennis verder te ontwikkelen. ‘Daar past dit symposium uitstekend bij’, aldus Alex Van Loon van het congresteam.
Best practices
Het stemt Van Loon tevreden dat er veel nieuwe kennis en inzichten opgehaald is over de impact van automatisch rijden op het wegontwerp, het belang van human factors, creatieve oplossingen voor ingewikkelde kruispunten en best practices van veilige fietsinfrastructuur.
Van Loon: “’We gaan nu samen met de VIO de kennisoogst analyseren om te kijken hoe we deze nieuwe kennis en inzichten kunnen gaan toepassen in onze eigen praktijk.”
Lees ook: 7,5 miljard voor infra naar grootschalige woningbouwlocaties