Afgelopen weekend, in de nacht van vrijdag op zaterdag, is de nieuwe brug in Waddinxveen, met succes ingehesen over de rivier de Gouwe. Met een lengte van 41 meter, breedte van 20 meter en een gewicht van bijna 400 ton, was er sprake van een flinke operatie. De brug wordt deel van de nieuwe provinciale weg die parallel aan de A12 gaat lopen.
Deze provinciale weg, de Extra Gouwekruising, moet er samen met de nieuwe provinciale Moordrechtboog voor zorgen dat de A12 tussen Gouda en Den Haag ontlast wordt. Het duurde zo’n vier uur om de burg op z’n plek te hijsen.
“Staaltje vakwerk”
Het brugdek is ontworpen door Movares en is afgelopen maanden door Constructiebedrijf Hillebrand in Zeeland gebouwd. In vijf dagen vervoerde HEBO Maritiemservice B.V. het dek van Middelburg naar Waddinxveen. HEBO heeft, als onderaannemer van Heijmans, ook de hijswerkzaamheden verricht. Met twee grote kranen, die op plateaus in het water stonden, is de brug omhoog getakeld en in positie gebracht. Gedeputeerde Vermeulen van de provincie Zuid-Holland is blij dat de operatie snel gelukt is: “De hijsklus is prima en veilig verlopen, een knap staaltje vakwerk.” Eind van dit jaar moeten de twee parallelbanen bij Gouda klaar zijn voor gebruik. Het verkeer op de A12 heeft geen last van de werkzaamheden, zo meldt de provincie.
Infraprijs
Er werd tot afgelopen maandagochtend verder gewerkt aan de brug; het brugdek is gekoppeld aan het bewegingswerk in de basculekelder. Er is 83 kuub beton in de ballastkist gestort, dat dient als contragewicht van 375.000 kilo bij het openen en sluiten van de brug. Als laatste wordt het brugdek in verticale positie gebracht. Het brugdek blijft zo staan, tot medio juni 2016. Daarna wordt de bediening van de brug uitgebreid getest, via bedieningscentrale Steekterpoort. De nieuwe brug wordt na oplevering door de provincie op afstand bestuurd. Het project ‘parallelstructuur A12 Gouda’ was genomineerd als Infra ontwerp van het Jaar, maar greep vorige week net naast die prijs.