citizenM in control

CitizenM

Spannende mix van guest experience en room automation

CitizenM is een nieuw hotelconcept voor moderne, mobiele reizigers. De informatietechnologie die er achter zit, is tot in de details doordacht, ontwikkeld en geïmplementeerd. In de serie business cases van de Nederlandse Brancheorganisatie voor Gebouw Automatisering vertellen de partners over dit unieke project, een prachtige ‘business case’.

CitizenM is een keten van moderne, trendy hotels die zijn uitgerust met alle mogelijk denkbare faciliteiten op het gebied van hightech informatietechnologie. De uiteindelijke realisatie van de gebouwautomatisering is een joint effort geweest van citizenM, Swisscom Hospitality Services, Saia-Burgess Controls en Regel Partners. Onder penvoering van Swisscom hebben de drie automatiseerders gezamenlijk een oplossing ontwikkeld als antwoord op de visionaire business case van citizenM. Resultaat: een heel bijzondere guest experience en een flinke besparing op personeelskosten en energieverbruik.

Technologie

Met moderne IP-technologie worden de boeking, self check-in via kiosken en toegang via RFID gerealiseerd, de verlichting over IP gestuurd en de temperatuur over IP geregeld. De IP-TV biedt gratis video on demand en een ruime keuze aan tv-kanalen en muziek. En dat alles wordt aangestuurd met een Samsung tablet die beschikbaar is in iedere kamer. Swisscom beheert op afstand alle hotels 24/7 vanuit hun operating centers, een opzet die betrouwbaar is, flexibeler en goedkoper in het beheer.

Moderne reiziger

‘Met citizenM wilden we laten zien dat het ook anders kan.’ Aan het woord is Gunnar Knevel, sinds 2007 werkzaam als R&D manager bij de award winning citizenM Hotelgroup. ‘De hotelbranche is van oudsher nogal traditioneel. Echte vernieuwingen kom je nauwelijks tegen, om nog maar niet te spreken van technologische innovaties. Wij hebben gekeken naar de wijze waarop de moderne reiziger zich verplaatst. Daarbij hebben we oplossingen gekozen die in andere branches, zoals de vliegtuigindustrie, al volledig geaccepteerd zijn. Een voorbeeld: waarom zou je in de rij moeten staan om in te checken als je dit ook via een terminal prima zelf kunt doen? Moderne, mobiele travellers zijn zeer zelfstandig en zijn gewend dit soort processen uit te voeren. Door op deze manier te werken, is het mogelijk om tot zes gasten gelijktijdig in te checken, waardoor we dus praktisch geen wachttijden hebben. Onze ‘Ambassadors’ zijn daarom in staat service te verlenen in plaats van administratieve handelingen uit te voeren. Dergelijke gedachten hebben we ingepast in het concept. Uiteindelijk is citizenM een spannende mix geworden van guest experience en room automation. En nog betaalbaar ook.’

Lees verder in editie 3-2013

Advertisment ad adsense adlogger