25 partijen slaan de handen ineen voor innovatieve renovatie en vervanging infra. Dit doen zij onder de naam bestuurdersnetwerk Infra.
Infraconstructies worden veel zwaarder belast dan destijds rekening mee is gehouden
In Nederland liggen 85.000 bruggen en viaducten, 83.000 duikers, 19.000 km damwand, 2.400 km kades en 7.800 gemalen zorgen voor droge voeten. Deze ‘civiele kunstwerken’ vormen een vitaal onderdeel van onze wegen en vaarwegen.
Al deze infrastructuur bij elkaar is volgens het CBS samen meer dan € 300 miljard waard. Een groot deel van deze infrastructuur is aan vervanging of renovatie toe. Meer dan vijfentwintig partijen, bijeengebracht door de Bouwagenda, slaan nu de handen ineen voor een innovatieve aanpak van deze opgave.
Zwaarder belast
Internationaal vergeleken beschikt Nederland over een goede infrastructuur. Toch staan we ook hier voor een grote uitdaging, want onze civiele infrastructuur is verouderd. Veel is aangelegd vanaf de jaren zestig van de vorige eeuw, samen met de opkomst van de auto, en een ander deel is nóg ouder.
Naast veroudering worden infraconstructies bovendien veel zwaarder belast dan destijds mee rekening is gehouden. De sterke groei van het vrachtverkeer in aantal en gewicht was niet voorzien. Ook de natte infra staat onder druk: door klimaatverandering zijn de golven hoger.
Houdbaarheid infra
De vraag is dus: hoelang kan onze infrastructuur nog mee zonder renovatie of vervanging. Dat dit een actuele vraag is, blijkt uit de afsluiting van de Merwedebrug van enkele jaren geleden en uit de diverse stedelijke bruggen en kades die beperkingen in het gebruik kennen. Zwaar verkeer mag er niet meer overheen totdat de betreffende constructie voor renovatie aan de beurt is geweest.
Renovatie en vervanging
De bouwwereld (overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen) heeft de handen ineengeslagen. Gestimuleerd door De Bouwagenda is het bestuurdersnetwerk Infra opgericht.
Het bestuurdersnetwerk werkt gezamenlijk aan een samenhangende benadering van deze infra-opgave. Een van de onderdelen daarin is een gezamenlijk inzet op innovatie. Dit wordt uitgesproken in het manifest dat door meer dan 25 partijen is ondertekend.
Lees: Het manifest infra over innovatieve renovatie en vervanging infra
Lees ook het artikel: ‘Bruggen optimaal beheren’’ in de laatste editie van Bouw en Uitvoering
Bestuurdersnetwerk voor innovatieve renovatie en vervanging infra.