Moderniseren van Maaslijn in volle gang

Moderniseren van Maaslijn in volle gang

De Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond wordt aangepakt. De overbelaste en verouderde spoorlijn moet worden omgebouwd tot een moderne, snelle en betrouwbare verbinding. De huidige verbinding kent overvolle treinen en is storingsgevoelig, met veel vertragingen en uitval tot gevolg. De provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland spraken daarom af om de situatie te verbeteren.

Ingenieursadviesbureau Sweco kreeg opdracht van Limburg en ProRail en werkt momenteel aan de spoorlijn. De Maaslijn is een van de langste, drukste en meest intensief bereden enkelsporige spoorlijnen in Nederland. De diesellijn doorkruist de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland en vormt een belangrijke economische verbinding.

Moderniseren

Om de spoorlijn te moderniseren startten de provincies Limburg, Gelderland en Noord-Brabant en ProRail dit jaar het project ‘Kwaliteitsverbetering Maaslijn’. De maatregelen omvatten onder andere elektrificatie van de spoorlijn, de aanleg van meerdere passeersporen en een extra station bij Grubbenvorst. Sweco ondersteunt provincies bij de engineering, de bestuurlijke besluitvorming, de conditionerende activiteiten en de contractvorming. Er worden ontwerpen gemaakt voor onder andere het baanlichaam, de treinbeveiliging, de bovenleiding en de elektrische voeding. Daarnaast wordt het technisch ontwerp getekend voor het nieuwe station Grubbenvorst Greenport Venlo. De werkzaamheden van Sweco moeten in 2017 zijn afgerond. Het gehele project moet in 2020 zijn opgeleverd.

Schoner Nederland

De maatregelen zetten in op minder vertragingen, minder treinuitval en betere aansluitingen op treinen in Nijmegen, Venlo en Roermond. Ook dragen ze bij aan duurzaamheidsdoelstellingen. In plaats van dieseltreinen rijden er straks elektrische treinen op de drukke lijn en dat levert een structurele CO2-reductie op. Ook wordt geluidsoverlast verminderd. “Wij dragen graag bij aan een schoner Nederland en zien dit contract dan ook als een mooi voorbeeld”, zegt Robert Dwars, projectmanager bij Sweco. “Het project is in meerdere opzichten een prachtige uitdaging. Er zijn veel partijen bij betrokken, het project mag geen vertraging oplopen en er moeten allerlei wettelijke procedures worden doorlopen. Maar ik heb er het volste vertrouwen in dat we samen de klus gaan klaren en ervoor gaan zorgen dat de Maaslijn een moderne, snelle en betrouwbare verbinding wordt.”

Advertisment ad adsense adlogger