Het Nederlandse hoofdwegennet en waternetwerk draait over veertien jaar volledig energieneutraal. Althans, als het aan minister Schultz van Haegen ligt. De minister van Infrastructuur en Milieu kondigt aan dat nieuwe bruggen en sluizen van Rijkswaterstaat energie moeten opwekken die weer wordt ingezet voor het eigen netwerk. De Nederlandse infrastructuur is in 2030 energieneutraal, aldus de minister.
Rijkswaterstaat gaat samen met de markt nieuwe contracten ontwikkelen om met aannemers de toepassing van innovaties voor duurzaam materiaalgebruik en energieneutrale infrastructuur te stimuleren. Ook werkt de wegbeheerder aan ontwikkeling van asfalt met minder rolweerstand, dat zorgt voor een lager brandstofverbruik. Verder kijkt Rijkswaterstaat naar de mogelijkheden om in Nederland energieopwekkende wegen aan te leggen. Het gaat daarbij om het opladen van elektrische voertuigen via inductie, terwijl ze stilstaan of over de weg rijden.
Nieuwe markten voor innovatieve oplossingen
In een brief aan de Tweede Kamer maakt minister Schultz van Haegen haar ambitie bekend voor de toepassing van duurzame innovaties in de infrastructuur. Zo wil de minister dat de infrastructuur in beheer bij Rijkswaterstaat – wegen, vaarwegen en waterkeringen, sluizen en bruggen – in 2030 volledig energieneutraal draaien. Minister Schultz: “De kwaliteit van de Nederlandse infrastructuur staat wereldwijd in de top drie. Het is belangrijk dat we werken aan de infrastructuur van de toekomst. Innovaties bieden volop mogelijkheden om de infrastructuur slimmer en duurzamer te maken. Het levert niet alleen een goede doorstroming op de wegen op, maar ook een mooi en leefbaar land. Bovendien boren we nieuwe markten aan voor bedrijven met innovatieve oplossingen.”
Energieneutrale projecten
Om in 2030 energieneutraal te zijn moet nu flink doorgepakt worden. Momenteel worden er al bruggen en sluizen energieneutraal aangelegd. Bijvoorbeeld de Ramspolbrug bij Kampen. Voor zover bekend is dit de eerste beweegbare brug ter wereld die tijdens de hefbewegingen zelf alle energie opwekt die nodig is om te kunnen functioneren. De Beatrixsluis bij Nieuwegein en de sluis bij Terneuzen wekken op hun beurt energie op tijdens het bewegen van de sluisdeuren. De verbreding van de A6 bij Almere gebeurt ook energieneutraal. Zonnepalen leveren zo veel energie als nodig is voor de verlichting en het verkeersmanagementsysteem op de weg.