A27: Ontwerp Tracébesluit voor Flow27

A27 Ontwerp Tracébesluit voor Flow27

Rijkswaterstaat wil voor de A27 tussen de aansluiting Houten en kooppunt Hooipolder het fileprobleem oplossen. Het verkeer loopt dagelijks vast bij de Merwedebrug bij Gorinchem en tussen Everdingen en Lexmond. Rijkswaterstaat wil met de oplossing bereiken dat er minder files staan, dat er een betere doorstroming is en dat er minder sluipverkeer is in de regio.

Flow27

Om bovenstaande doelen te bereiken, heeft Rijkswaterstaat het Ontwerp Tracébesluit en Milieu Effect Rapport gegund aan de combinatie Flow27.
Flow27 bestaat uit ingenieursbureaus:

  • Antea Group
  • Movares
  • Tauw
  • GoudappelCoffeng

Planning

Flow27 levert in 2016 het Ontwerp Tracébesluit en Milieu Effect Rapport op. Na deze oplevering volgt de inspraakprocedure. Er wordt verwacht dat een jaar na het Ontwerp Tracébesluit er een definitief Tracébesluit op tafel ligt. In 2019 moeten de werkzaamheden van start gaan. Met de opdracht voor het maken van het Ontwerp Tracébesluit en Milieu Effect Rapport is 3 miljoen euro gemoeid.

De combinatie FLOW27 werkt aan verbreding van de A27 tussen de aansluiting Houten en knooppunt Hooipolder. Dit gebeurt door het toekomstvast uitbreiden van de wegcapaciteit bij de vier grote rivierkruisingen (Amsterdam Rijnkanaal, Lek, Merwede en Bergsche Maas). Ook worden de tussenliggende wegvakken voorzien van spitsstroken, worden verschillende aansluitingen verplaatst en aangepast, wordt de capaciteit van knooppunt Hooipolder uitgebreid met een vrije verbindingsboog en komt er een nieuwe verbindingsweg bij Raamsdonksveer vanwege het vervallen van aansluiting 34 vlakbij het knooppunt Hooipolder. Het is een omvangrijk project waarbij drie RWS-districten, drie provincies, drie waterschappen en tien gemeenten actief betrokken zijn.

Lees hier het Trechteringsdocument over de A27.

Advertisment ad adsense adlogger