De provincie Groningen start een proef met reflecterend asfalt dat ook geluid dempt. De provincie hoopt door reflecterend asfalt aan te leggen zo’n 30 procent te kunnen besparen op de openbare verlichting. Gisteren legde gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk het eerste stuk proefasfalt aan op de provinciale weg N980 tussen Oldekerk en Sebaldeburen.
Op aanvraag van bewoners wordt ook de mogelijkheid van stil asfalt onderzocht. De provincie bericht dat hier landelijk nog geen ervaring mee bestaat. In eerste instantie wordt er een proef uitvoerd. Als deze slaagt, wordt het asfalt ook in Adorp en Sauwerd aangelegd.
Besparing
De afgelopen jaren heeft is in Groningen al veel ervaring opgedaan met reflecterende banden op en langs de weg. Reflecterende banden en bermblokken kunnen zorgen voor energiebesparing op de openbare verlichting van ongeveer 30 procent. Als stil asfalt gecombineerd kan worden met reflecterend materiaal, bespaart dat niet alleen energie, maar zorgt dat ook voor minder spoorvorming. Door de lichte kleur wordt de temperatuur van het asfalt in de zomer niet zo hoog, waardoor er minder sporen in het asfalt ontstaan. Hierdoor is minder onderhoud aan de weg nodig. Verder verbetert de verkeersveiligheid, omdat er door een goede wegdekreflectie een beter contrast ontstaat tussen weg en berm, zo schrijft de provincie. Andere verkeersdeelnemers en obstakels op de weg worden beter zichtbaar en zo kunnen weggebruikers beter anticiperen op verkeerssituaties.
Geluidsreductie
Inmiddels hebben PolyCiviel en Oosterhof Holman in opdracht van de provincie al onderzoek gedaan in het laboratorium, waaruit blijkt dat de lichtreflectie van het asfalt goed is. Om te onderzoeken of het asfalt ook geluidsreducerend blijft als er reflecterend materiaal aan toegevoegd wordt, gaat de provincie een proefvak aanleggen. De proef is geslaagd als de geluidsreductie van het asfaltmengsel bewaard blijft en de reflectie bijdraagt aan de besparing op de verlichting. Daarbij wordt gebruik gemaakt van bitumen Periphalt NC100 van Esha. Dat materiaal is speciaal ontwikkeld voor dunne geluidsreducerende asfaltdeklagen en moet zorgen voor de juiste hechting en flexibiliteit binnen het asfalt. Als de proef slaagt wordt dit gecombineerde asfalt ook elders in de provincie Groningen toegepast.