Waar jarenlang een drukke weg liep daar varen nu bootjes. Het is weer mogelijk om een rondje over de singel van Utrecht te varen. Gevolg: er was de afgelopen week geen bootje meer te huur in Utrecht en omstreken. De Catharijnesingel is weer bevaarbaar.
Met de grootste bomenverzetmachine van Europa zijn er bomen uit het Willemsplantsoen verzet
Hoofdaannemer D. van der Steen BV, is sinds maart 2012 werkzaam geweest on de komst van de singel mogelijk te maken.
Een greep uit de werkzaamheden
In totaal is tussen de Stadskamer en Karel V in 12 weken tijd 34.000m3 zand uitgegraven, dit zijn 1478 vrachtwagens vol, en afgevoerd waardoor het grondwater weer z’n gang kan gaan. Het zand is naar Leidsche Rijn gebracht waar het een bestemming krijgt voor onder andere een geluidswal.
Een deel van het grondwerk is uitgevoerd met een speciale ‘mijnbouwkraan’. Deze kraan was nodig om onder de stadskamer van Hoog Catharijne door te graven.De oude spuikoker is deels hergebruikt tussen het Willemsplantsoen en de Marga Klompébrug, ongeveer 150 m3 daarvan heeft een nieuwe functie gekregen als bergbassin. Deze zorgt ervoor dat bij hevige regenval het water wordt
opgevangen voordat het via het riool wordt afgevoerd.
Inrichting Willemsplantsoen
Het Willemsplantsoen is opnieuw ingericht. Het park met voetpaden is aangelegd, hierdoor kunnen de inwoners van Utrecht genieten van het groen en een rondje singel lopen. De historische bomenrij tegenover de inktpot is uitgebreid met bomen uit het Willemsplantsoen welke bij de sloop van de Catharijnebak verzet moest worden.
In plaats van dat deze gekapt werd zijn ze door de grootste bomenverzetmachine van Europa verplaatst en hebben een mooie plek in de historische bomenrij gekregen. Onder de weg bevindt zich een hele wereld van kabels, leidingen, riolering, zandpakket en puinfundering.
Risico’s
Water terugbrengen in een historische stad zorgt voor een hoop risico’s. Om deze risico’s zoveel mogelijk af te vangen is er veel vooroverleg geweest. Projectleider Johan Al is trots dat hij hieraan mee heeft mogen werken: “Zo’n project als dit maak je niet vaak mee. Een project dat over tientallen jaren nog steeds in deze vorm aanwezig is. Dit is iets wat je je kleinkinderen nog kan laten zien en waar Utrecht jarenlang plezier van gaat hebben.
Johan Al: “Daarnaast ben ik echt trots op de collega’s die iedere dag door weer en wind de werkzaamheden uitvoeren en de echte vakmannen zijn. Van sloop tot gracht is heel veel aandacht en energie gestoken in werkwijze om overlast voor omgeving te voorkomen en dat is gelukt. De omgeving kan nu weer genieten van een prachtige gracht voor de deur, in plaats van een zesbaans weg.”
Utrecht heeft na jaren zijn singel terug, van weg naar water.