Een grote organisatie als Schiphol kan veel betekenen voor de bouwwereld. Op dit moment is Schiphol groots aan het verbouwen en stimuleert op deze manier de bouwsector. Verwacht wordt dat de eerste fase over acht maanden klaar zijn. Hierna zal de tweede fase volgen.
Er zijn verschillende bouwprojecten gaande op dit moment bij Schiphol. In een aantal vertrekhallen worden tussenverdiepingen geplaatst. Een grotere klus is het plaatsen van zogeheten gatehuizen. De gatehuizen moeten tussen het vliegtuig en de gate in staan. Zij gaan er voor zorgen dat de juiste route wordt gevolgd door passagiers. De gatehuizen zijn in zijn totaliteit geprefabriceerd. Hier is voor gekozen omdat tijdens de bouw het gedeelte operationeel moet blijven. Prefabriceren is voor Schiphol dan ook van belang en maakt hier veel gebruik van. Door de gatehuizen elders te laten prefabriceren wordt de bouwtijd ter plaatste zo kort mogelijk gemaakt. Voor het prefabriceren van de gatehuizen is door VolkerWessels Bouw Schiphol een aparte productielijn opgericht. Elke drie weken wordt een gatehuis aangeleverd.
Security filters
Een doelstelling van het vliegveld is het soepelere laten verlopen van de passagierscontrole. Er wordt gewerkt aan vijf centrale security filters. Twee gericht op transferpassagiers en drie in de vertrekhallen. Een filter is voltooid. Er wordt geprobeerd de stress uit de controle te halen. Dit wordt gedaan door ronde counters, houten plafonds, verschillende lichtkleuren en aangename geuren. Tijdens de controle is het bij een security filter mogelijk om eigen bagage goed in het oog te houden.
Overlast voor passagiers minimaal
Schiphol is een bedrijf dat altijd open is. Bouwoverlast zal er zijn, maar wordt door verschillende maatregelen geprobeerd te voorkomen. Per dag zijn er gemiddeld 300 bouwvakkers aanwezig. Groot materiaal wordt in de nacht aangevoerd. In drukke tijden (zoals vakantieperiodes) wordt er niet gebouwd. Deze maatregelen moeten er voor zorgen dat passagiers minimaal last hebben van de verbouwing.
Ruimte voor innovatie
Zoals aangegeven moet de eerste fase over acht maanden klaar zijn. Aan de tweede fase wordt nu al gewerkt. Bij deze fase wordt innovatie op prijs gesteld. Daarom heeft Schiphol haar bouwers en leveranciers gevraagd met innovatieve ideeën te komen voor de geheel nieuwe A-pier met bijbehorende terminal.