Gebruik elektrische bestelbussen neemt toe

Elektrische bestelbussen (EV) nemen toe

Dit jaar komen er, mede dankzij subsidie van de overheid, ruim 7.500 elektrische bestelbussen bij. Hierdoor stijgt het aantal elektrische bestelbussen met de helft. ook binnen de bouw-, infra- en techniek worden, naast elektrische vrachtwagens en andere ge-elektrificeerde machines, steeds vaker elektrische bedrijfsvoertuigen ingezet.

“2024 is het laatste jaar waarin ondernemers subsidie kunnen krijgen voor elektrische bestelbussen”

Op dit moment rijden er ruim 18.000 elektrische bestelwagens rond in Nederland. Met deze 7.500 nieuwe komt daar een flinke schep bovenop richting de ambitie om in 2025 50.000 bestelauto’s geëlektrificeerd te hebben.

2025 verandering voor toegang stadscentra door zero-emissiezones

Vanaf 2025 mogen steden zero-emissiezones in en rond hun stadscentra aanwijzen die zonder vervuilende uitlaatgassen bevoorraad worden. Bijvoorbeeld met elektrische bestelbussen.

33 miljoen aan subsidie vergeven

Sinds deze week is de subsidiepot voor ondernemers die over willen stappen op een elektrische bestelbus leeg. Omdat er meer subsidie was ligt het aantal toegekende aanvragen ruim een derde hoger dan in 2022. Dat betekent dat steeds meer ondernemers de overstap naar elektrische bestelbussen maken. Er zat dit jaar 33 miljoen euro in de pot ‘Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s’.

Fijn voor ons allemaal

Staatssecretaris Heijnen: “Het is goed nieuws dat weer meer ondernemers overstappen. We zijn volop bezig met een grote omslag naar schoon verkeer in onze steden en dorpen. Zo’n 30 steden willen dat vanaf 2025 alle nieuwe bestelbussen en vrachtwagens in hun centra schoon rijden. Ik vind het heel verstandig dat ondernemers als ze dat kunnen daar nu op voorsorteren, nu de kans er is dat met subsidie te doen. En fijn voor ons allemaal; het is toch lekker als je pakketje in een stille en schone bestelbus wordt bezorgd.”

Overstap naar elektrische bestelbussen met subsidie

Elektrische bestelbussen zijn goedkoper in onderhoud en brandstof, maar duurder in de aanschaf. Daarom kunnen ondernemers tot en met volgend jaar subsidie krijgen als ze er een kopen. Het gemiddelde subsidiebedrag per bestelbus dit jaar ligt op 4.500 euro. Kleinere ondernemers krijgen meer subsidie dan grotere. Daarnaast kunnen ondernemers belastingvoordelen krijgen bij de aanschaf van een elektrische bestelbus.

De verwachting is dat de aanschafprijs van een elektrische bestelbus in 2025 concurrerend is met die van een bestelbus op diesel of benzine. Daarom is 2024 het laatste jaar waarin ondernemers subsidie kunnen krijgen. Hoeveel subsidiebudget er in 2024 is wordt later dit jaar bekend, naar verwachting is dat meer dan het totale budget van 2023.

Ondernemers in de stad

Vanaf 2025 mogen gemeenten zero-emissiezones invoeren. In deze zone worden op termijn alleen bestelwagens en vrachtwagens toegelaten die geen uitlaatgassen uitstoten tijdens het rijden. Bijvoorbeeld elektrisch of op waterstof. Vanaf 2025 moeten alle nieuwe bestelbussen en vrachtwagens in deze zones schoon rijden, en eind 2030 allemaal.

Dit geldt voor de bouwvakker, pakketbezorger en ook bijvoorbeeld voor de vrachtwagen die de bouwplaats komt bevoorraden. Er zijn overgangsregelingen voor de nieuwere bestelbussen op diesel of benzine. Ook zijn er uitzonderingen voor voertuigen waarvoor nog geen elektrische of waterstofvariant bestaat, zoals marktkramen en circuswagens.

Ontheffing zero-emissiezones mogelijk

Het kabinet heeft met de deelnemende gemeenten afgesproken geen onmogelijke zaken te vragen van ondernemers. Gemeenten kunnen ondernemers die met een goede reden worstelen met de overstap naar een schone bus of vrachtwagen daarom een ontheffing geven.

Welke gemeenten zero-emissiezones?

Inmiddels hebben 29 gemeenten aangekondigd een zero-emissiezone in te voeren en de verwachting is dat er meer zullen volgen.

Info

Meer informatie over de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA).

Bouwend Nederland heeft een informatiefilmpje gemaakt over de vragen en twijfels die er zijn rond het inzetten van elektrische bestelbussen door onder meer de bouw- en infrabranche.

Aantal elektrische bestelbussen (EV) neemt toe. Lees ook:
Meer dan 500.000 EV laadpunten in NL.
Snellaadplein WattHub volledige elektrische geasfalteerd.

Advertisment ad adsense adlogger