Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft vandaag bekend gemaakt dat de drukke A20 tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda wordt aangepakt. De weg wordt verbreed en in de richting van Utrecht krijgt de snelweg die bij het Gouweaquaduct overgaat in de A12 een extra rijstrook.
De A20 is één van de slagaders van de Nederlandse economie
De minister heeft het plan voor de verbreding van de A20 11 maart 2019 naar de Tweede Kamer gestuurd en samen met de bestuurders in de regio een bestuursovereenkomst getekend.
Minister Van Nieuwenhuizen: “De A20 is één van de slagaders van de Nederlandse economie. Op dit stuk van de weg loopt het verkeer nu vaak vast. Daarom verbreden we de weg en nemen we zo afscheid van een echte file-evergreen’’.
Voorkeursalternatief
In het voorkeursalternatief voor de A20 kiest de minister voor een verbreding van de A20 van 2 x 2 naar 2 x 3 rijstroken tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda. In de richting Utrecht krijgt de A12 een vijfde rijstrook in het Gouwe-aquaduct. Met de verbreding verdwijnt de flessenhals bij Nieuwerkerk aan den IJssel in de richting Utrecht en komt er een einde aan de files bij Moordrecht in de richting Rotterdam.
Dit zorg ook voor een vlottere doorstroming van het verkeer in het Gouweaquaduct. Met de aanleg van een vijfde rijstrook in het Gouweaquaduct richting Utrecht wordt voorkomen dat er ter plekke een nieuwe flessenhals ontstaat als de A20 is verbreed.
Het gekozen voorkeursalternatief scoort zowel op het gebied van verkeersveiligheid als de doorstroming het beste. In het vervolgonderzoek worden aanvullend maatregelen bekeken om de verkeersveiligheid in het Gouwaquaduct, waar de vluchtstrook verdwijnt, verder te verbeteren.
Informatievoorziening verbeteren
In de bestuursovereenkomst die mede werd ondertekend door gedeputeerde Floor Vermeulen van de provincie Zuid-Holland, wethouder Jan Willem Schuurman van Zuidplas, wethouder Hilde Niezen van Gouda, wethouder Kirsten Schippers van Waddinxveen en hoogheemraad Dorenda Gerts van het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard, hebben Rijk en regio ook andere afspraken gemaakt. Zo wordt de informatievoorziening aan automobilisten verbeterd. Hierdoor kan het gebruik van de parallelstructuur bij Gouda (de N451) met daarin de Amaliabrug gestimuleerd worden.
Bij de verdere uitwerking van de plannen wordt onderzocht welke geluidmaatregelen langs de A20 in Nieuwerkerk tot aan het Cortlandaquaduct nodig zijn. Die maatregelen worden megenomen bij de werkzaamheden voor de verbreding van de A20. De regio draagt financieel bij aan de studiekosten van het project.
Start twee jaar eerder
De minister zet in op een versnelling van de start van de wegverbreding. Voor de realisatie van het project trekt ze 124 miljoen euro uit. Dit bedrag komt twee jaar eerder beschikbaar: vanaf 2021 in plaats vanaf 2023. Hierdoor kunnen de eerste voorbereidingen voor de werkzaamheden naar verwachting in 2021 starten.
Gedeputeerde Vermeulen: “De Rotterdamse haven en de glastuinbouw die hier in de buurt zitten zijn een belangrijke motor voor de economie. Extra ruimte voor het verkeer is hard nodig om beide sectoren bereikbaar te houden voor de regio. Daarom vinden we het belangrijk om extra vaart te kunnen maken met de verbreding van de A20.”