Inspectie bruggen en viaducten met AI

Inspectie bruggen en viaducten met AI

Aan welk viaduct of brug is onderhoud nodig? Dat is vaak de vraag voor beheerders. Sweco ontwikkelde een methode waarbij AI wordt ingezet om het beton van bruggen en viaducten te inspecteren en te bekijken of onderhoud nodig is.

Inspectie

Voor een inspectie moet tot nu toe altijd een persoon ter plaatse gaan kijken of er in het beton van zo’n bouwwerk scheuren zitten die dringend moeten worden gerepareerd. De inspecteur bekijkt en noteert opvallende schade op basis van richtlijnen. Dat is niet alleen erg arbeidsintensief, voor zo’n inspectie moet de weg rond een brug of viaduct ook vaak worden afgezet.

AI inzet

Voor de provincie Noord-Brabant voerden medewerkers van Sweco een inspectie uit van een viaduct over de weg N267, bij Andel. Van het viaduct werden 3D-scans in hoge resolutie gemaakt. Op die scans werd speciale AI-software losgelaten, die getraind is om schade te herkennen. Hoe scherper de beelden, hoe kleiner de scheuren die AI kan herkennen.

De software kan ook op andere plekken worden ingezet en gebruikmaken van beelden van camera’s die rond bruggen en viaducten hangen. Voorlopig kijkt voor de veiligheid altijd nog een medewerker naar de resultaten van de software. Die beoordeelt vervolgens welke schade urgentie heeft. Daarnaast kan een mens ook het grotere plaatje zien. Als over een jaar al vervanging van een brug staat gepland, dan kan het logisch zijn om een kleine schade even te laten zitten.

Lees verder onder de afbeelding.
Inspectie bruggen en viaducten met AI

“We koppelen de AI-resultaten aan een Asset Management System, waarin je het benodigde onderhoud kan registeren, beoordelen en monitoren. Door meerdere inspecties te doen, kunnen we in de gaten houden of scheuren groter worden of niet. Zo kunnen we op basis van data voorspellen hoelang het duurt voor een scheur een risico vormt en dus wanneer onderhoud echt uitgevoerd moet worden”, verteld Marcel de Lange van Sweco.

Nominatie

De innovatieve methode is genomineerd voor De Vernufteling 2024, de prijs voor het meest innovatieve ingenieursproject. Sweco sleepte dit jaar zelfs twee nominaties in de wacht voor De Vernufteling. Naast deze AI-methode, is ook een vernieuwende methode om kademuren vervangen, zonder dat het overlast geeft genomineerd.

Bron en beeld: Sweco.

Inspectie bruggen en viaducten met AI. Zie ook:
Zeeuwse bruggen worden met drone geïnspecteerd.
SmartBrick, detectiesysteem voor kade- en brugfalen.

Advertisment ad adsense adlogger