Er komen twintigduizend nieuwe publieke laadpunten voor elektrische auto’s in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht.
Door samen aan te besteden worden laadpalen goedkoper en zijn ze er sneller
De drie provincies hebben de laadpunten gezamenlijk aanbesteed, en zetten hiermee een mooie stap om de verwachte sterke groei van het aantal elektrische auto’s te faciliteren. De komende jaren worden er veel laadpalen geplaatst in Nederland.
Veel laadpunten nodig
Nederland loopt wereldwijd voorop het gebied van laadpunten. Maar met een toenemend aantal elektrische rijders is er de komende jaren veel werk aan de winkel. “Een goede publieke laadinfrastructuur is cruciaal. Ongeveer zeventig procent van de elektrisch rijders in Nederland zal op straat moeten opladen. Wij zorgen dat die laadpalen er komen en maken het elektrisch rijden mogelijk”, aldus gedeputeerde Edward Stigter (provincie Noord-Holland) namens de samenwerkende partijen.
Nieuwe normaal
Verantwoordelijk minister Stientje van Veldhoven: “Dit is een mooie stap en een goed voorbeeld. Ik vind het heel belangrijk dat er genoeg goede laadpunten zijn en dat de tarieven duidelijk zijn. Door samen aan te besteden worden laadpalen goedkoper en zijn ze er sneller.”
Van Veldhoven is ook met andere regio’s aan de slag voor meer laadpunten. “Elektrisch rijden wordt het nieuwe normaal, en dat betekent ook dat je je auto net zo makkelijk op moet kunnen laden als je mobiele telefoon.”
Vijfduizend laadpunten operationeel
In het klimaatakkoord, dat begin van deze zomer werd gesloten, staan diverse maatregelen om te zorgen voor goede laadinfrastructuur. Waterstoftankstations, slimme laadpalen die meedenken met het energienetwerk en vooral meer laadpunten. De verwachting is dat er in 2030 circa twee miljoen laadpunten nodig zijn, waarvan ongeveer een kwart in de publieke ruimte.
In Utrecht, Flevoland en Noord-Holland zijn momenteel zo’n vijfduizend publieke laadpunten operationeel. De twintigduizend nieuwe laadplaatsen worden geplaatst waar ze nodig zijn. Mensen die een elektrische auto gaan rijden kunnen er eentje aanvragen bij hun gemeente. PitPoint, onderdeel van Total, heeft de aanbesteding voor het realiseren, exploiteren en beheren van de laadpunten gewonnen.
Samenwerking
Voor gemeenten in de drie provincies verzorgt MRA-Elektrisch sinds 2012 gezamenlijke aanbestedingen voor publieke punten. “Dat zorgt voor schaalgrootte en een goede prijs, terwijl er scherpe en uniforme kwaliteitseisen worden gesteld”, volgens Maarten Linnenkamp, Projectmanager MRA-E.
De afgelopen jaren is een soepel proces ingericht. Zo is de doorlooptijd tussen aanvraag en plaatsing gehalveerd. Deze is van acht naar vier maanden gegaan. Binnen het project MRA-E werken tachtig gemeenten en de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht samen om elektrisch vervoer te stimuleren door onder meer publieke palen te plaatsen.
Elektrisch rijden in opkomst
Uit onderzoek blijkt dat ruim vijftig procent van de mensen overweegt op termijn een elektrische auto aan te schaffen. Ook blijkt dat de beschikbaarheid van openbare laadpunten stevig meeweegt bij de keuze om elektrisch te gaan rijden.